dutch english french

Milieu vriendelijk vervoer


Vervoer over water de juiste weg! Zo luidt de promotie regel van Bureau Voorlichting Binnenvaart. Schepen zijn de aller schoonste manier om goederen te vervoeren van A naar B. Dit komt met name door het lage brandstof verbruik. Zo kunnen schepen een vracht van 1.200.000 kilo van Rotterdam naar Hannover vervoeren met 2.500 liter diesel waar een vrachtwagen toch al gauw 5.750 liter diesel nodig heeft. Daarnaast zorgen vrachtwagens ook nog eens voor een verhoogde file druk op de wegen. Maar goed is nooit goed genoeg voor de binnenvaart en om de voorsprong te behouden zijn wij altijd op zoek om ons vervoer nog schoner te maken.

Vof Devanci en Devanto B.V. stellen hoge eisen als het gaat om uitstoot reductie. Wij zijn al een aantal jaren bezig ons bedrijf te “vergroenen” en zetten deze trend door! Sinds 2017 varen al onze schepen met een zogenaamde long-life toevoeging in de brandstof. Dit levert een brandstof besparing op voor ons bedrijf van 1 procent maar belangrijker een langere levensduur van de motor door een schonere verbranding. Wij hebben de uitstoot van onze motoren met 40 procent kunnen verminderen. Als tweede maatregel is er op onze schepen geïnvesteerd in elektriciteit. Op elk schip is er een “multiomvormer” en zijn er accu’s met een grote opslagcapaciteit geplaatst. Hierdoor is het mogelijk geworden het gebruik van de generator tot een minimum te beperken. Hier is een brandstof besparing haalbaar van 10.000 liter brandstof per jaar per schip. Dat is ongeveer 10 procent van het totale verbruik.

Recent heeft ons bedrijf geïnvesteerd in het installeren van zonnepanelen. Door het halen van energie uit de zon die wij op kunnen slaan in een accupakket wordt het gebruik van een generator nog verder gereduceerd. Ook hebben wij op drie van de vier schepen een straalbuis, die zorgt voor 20 procent brandstof besparing. Een straalbuis is een constructie om de scheepsschroef heen die er voor zorgt dat het schroefwater optimaal verplaatst wordt. Verder willen wij nog meer het milieu sparen door het plaatsen van motoren die voldoen aan de nieuwste emissie eisen. Zo hebben we drie schepen uitgerust met een ccr 2 goedgekeurde boegschroef motor en een ccr1 goedgekeurde hoofdmotor. Door de aankoop van het vierde schip kunnen we nog een hoofd- en boegschroefmotor met een ccr2 goedkeuring toevoegen aan ons bedrijf.

schip met zonnepanelen

Onze Schepen


avanti

Avanti

desafio

Desafio

andamento

Andamento

devanto

Devanto